PIT: Praktische Individuele Therapie
Gericht op kracht en mogelijkheden

U heeft zich al eens beter gevoeld, u heeft beter gefunctioneerd en u weet niet goed wat u zelf kunt doen om uw situatie te veranderen.

PIT is door mij- Joke Vroegindeweij- ontwikkeld op basis van jarenlange ervaring als psycholoog in de gezondheidszorg
(o.a. Jellinek Kliniek, Interapy, Mentrum, PPA).
Joke Vroegindeweij

PIT is gebaseerd op gezond verstand.

Zien, voelen, ruiken, proeven, horen; zo nemen wij de wereld om ons heen waar. De belangrijkste factor waarmee we alles "kleuren" en interpreteren is echter ons DENKEN. Toch zijn we ons vaak niet bewust van wat we nou precies denken. Gedachten zijn vaak oordelen over onszelf of over anderen die we al heel lang hebben. Deze (vaak vaste) meningen hebben een grote invloed op ons handelen en onze gevoelens. Gezegdes als : "Ja, maar dat voel ik nou eenmaal zo" blijken vaak gestoeld op gedachten die u nu eenmaal zo denkt waaruit dat gevoel is ontstaan of ontstaat. Wat overigens niet wil zeggen dat uw gevoelens of gedachten onjuist zijn, maar wellicht kan een andere manier van tegen zaken aankijken uw klachten verminderen.

Twee voorbeelden:
1. Maak kennis met Tom - hij is 10; Tom houdt van schaken. Hij houdt zoveel van schaken dat hij ook regelmatig tegen zichzelf speelt. Toen zijn vriendje Wim langskwam en zag dat hij eerst met wit speelde en toen van stoel verwisselde om aan de andere kant verder met zwart te spelen raakte Wim in de war en vroeg; "Heb je nou niet het gevoel dat je altijd verliest? " "Nee," antwoordde Tom, "Ik win altijd".
2. Een cliënt wordt niet aangenomen voor een baan die hij heel graag had gewild. Negatieve gedachten voeren de boventoon:" Zie je wel, ik ben niet goed genoeg, ik krijg nooit zo'n baan, anderen zijn slimmer, mooier, leuker etc". De cliënt voelt naast teleurstelling zich ook nog een mislukkeling, hij wordt moedeloos, hij solliciteert helemaal niet meer en wordt depressief.

Dit zijn voorbeelden van hoe ons denken onze stemming en ons gedrag kan beïnvloeden. Echter, is dat wat wij denken ook een feit?

In het geval van voorbeeld 2 blijkt dat er een vrouw gezocht werd voor de functie.
Mocht deze cliënt wel zijn afgewezen op zijn werkervaring of persoonlijke kwaliteiten dan kijken we samen hoe het komt dat deze vervelende ervaring zoveel invloed heeft op zijn stemming. Vervolgens gaan we zijn negatieve gedachten uitdagen en indien nodig toetsen aan de werkelijkheid.

Met PIT heeft u 5 tot 10 sessies nodig om uw innerlijke kritiek op te sporen en u bewust te worden van de invloed van uw gedachten. Vervolgens gaan we aan de slag om uw (negatieve) gedachten te veranderen, waardoor u (weer) meer controle over uw leven krijgt. Mochten er andere oorzaken zijn voor uw klachten dan uw manier van denken dan komen die vanzelfsprekend ook aan bod.
De opdrachten die bij dit proces worden gebruikt alsmede uw therapeut kenmerken zich door duidelijk taalgebruik en een no-nonsense benadering.

Mailt u gerust vrijblijvend voor meer informatie
drs. Joke Vroegindeweij coaching & psycholoog (NIP)
Group4People
Herengracht 478 (3B)
1017 CB Amsterdam
Email: info@pitcoaching.nl

Behandeling van depressieve klachten, angsten, burn-out, relatietherapie en het bespreken van levensvragen.
Studententarief en betaling naar draagkracht bespreekbaar.

Bereikbaar:
Vanaf Amsterdam Centraal Station, tram 4, 9 of 20. Uitstappen bij halte Rembrandtplein en vervolgens doorlopen richting Thorbeckeplein en voor het Thorbeckeplein rechtsaf de Reguliersdwarsstraat in. De eerste straat naar rechts inslaan, dit is de Vijzelstraat. U kunt ook de lijnen 16, 24 of 25 nemen en dan uitstappen op halte de Munt. Vanuit de Munt rechtsaf de Vijzelstraat inslaan. Vanuit de Vijzelstraat is de eerste gracht die u tegenkomt de Herengracht. U moet aan de overkant van de gracht rechts afslaan, daar is nummer 478- bel 3B.
Parkeren:
Een parkeerplaats op de gracht is vaak moeilijk te vinden. Er is een parkeergarage bij de Stopera, deze is 24 uur per dag geopend. U komt hier door, als u op de Herengracht bent, rechtdoor te blijven rijden. Aan het einde gaat u naar links en meteen weer naar rechts de brug over.